İMMİB Endüstriyel Tasarım Yarışmaları birincileri ile bir dizi söyleşi gerçekleştirdik. Bu serinin ilk söyleşisini profesyonel kategorisinde yarışan Teberdar Gürbey ile gerçekleştirdik. Yarışmanın Konsept 2011 ve Plastikten Mamul Ürünler kategorilerinden iki ödül alan Teberdar Gürbey’i tebrik ediyoruz ve başarılarının devamını diliyoruz.
Kendinizi okuyucularımıza tanıtırmısınız ?
Marmara Üni. G.S.F. End .Ür. Tas. 2007 mezunuyum, İstanbul’ da yaşıyorum. Arkadaşlarım Serkan Sarıkaya ve Şenol Doğan ile birlikte StudioSTD bünyesine tasarım hizmeti sunmaktayız. Fırsat buldukça CG art ile uğraşmaktan hoşlanırım.
Yarışmalara ne sıklıkla katılıyorsunuz ?
Eskiden farklı konulu yarışmalara fırsat buldukça katılmaya çalışırdım (mobilya, ambalaj, vasıta…). Uzun zamandır yarışma konusu beni etkileyen ve uğraşmaktan zevk alabileceğim yarışmaları takip etmeye çalışıyorum.
İMMİB Ürün Tasarım Yarışmasında konunuzu kendiniz seçiyordunuz; siz konunuzu nasıl seçtiniz?
İMMİB Tasarım Yarışmasının bana göre en etkiliyici tarafı , konu seçiminin tasarımcıya bırakılması özgürlüğüdür. Proje konusunu genelde, üzerinde fark yaratabileceğime inandığım öğeyi tespit ederek seçerim.
Yarışmalarda malzemelere göre ürün yapıları oldukça farklılık gösteriyor. Sizce malzeme ve tasarım arasındaki ilişki nasıl kurulabilir?
Tasarımın özellikle formunu belirlerken kullanılması düşünülen malzemenin işlenebilirliği ve üretim teknolojisi çok önemlidir. Bana göre plastik; renk- doku farklılıkları , yüzey kalitesi, kullanım alanı çeşitliği ve üretim teknolojilerinin rakiplerine göre daha sık güncellendiği bir yapıya sahip olduğundan, tasarımın formunu belirlemede önemli bir yer tutar. Tabi plastik ile metalin asil duruşunu ve ahşabın sıcaklığını yakalamak imkansızdır.
Sizce Tasarımda malzeme ve teknoloji takibinin önemi nedir?
Uğraştığım sektörlerde teknoloji unsurunun ,malzeme unsuruna göre daha hızlı güncellendiğini söyleyebilirim. Malzeme ve teknoloji takibinin tasarımcılardan ziyade, firmalar tarafından yapılması gerektiğini düşünmekteyim. Bir projeye başladığınızda tasarımın oluşmasındaki en önemli etken, proje sahibinin (firmanın) üretim-malzeme teknolojisidir. Firmanın üretim-malzeme teknolojisinin dışında bir çözüm sunduğunuzda proje kabul görmeyebilir. Firmaların üretim parkurunda yapacakları yenilik maliyeti de beraberinde getirir ve çoğu firma bu riski kabul etmez, sorunu kendi alt yapıları ile çözmek isterler.
Yarışmada 2 dalda ödül aldınız, ödül aldığınız tasarımlarınızın konseptlerinden ve tasarım süreçlerinden bahsedebilir misiniz?
Her iki projede, mutfaklarda oluşturabileceğim pratiklik ve farklılığı aradım. KORU pişirme ve servis elemanları stand uygulaması ile temiz kullanım ve servis ekipmanlarının konumlandırılmasında farklılığı sunmaktadır. HAVAN ise; bilinen örneklerinin aksine sadece ezme-dövme işlemini değil, dilimleme ve çırpma işlevini de sunmaktadır.
Yarışmada ödül kazandığınız tasarımları üretmeyi düşünüyor musunuz? Üretilirse geliştirmek istediğiniz detay nedir?
Bu kararı tek başıma vermem zor olur. Pazarı bilen ve gerekli alt yapıya sahip bir firma çıkarsa neden olmasın? Böyle bir durumda üretim için boyutlandırmayı tekrar gözden geçirmem gerekebilir.
Eğitim hayatınızdaki ile profesyonel yaşamdaki proje sürecini kıyaslar mısınız ?
Eğitim hayatında uğraştığımız projelerde bilindiği gibi her konuda daha özgürdük. Piyasada ise bunun tam tersi bir durum geçerli. Profesyonel hayatta özellikle zaman ve üretim maliyetleri tasarımcıyı çok kısıtlamakta. Profesyonel tasarım hayatının en güzel tarafı ,bitmiş nihai ürününüzü pazarda görmeniz.
Tasarımda en önemli konulardan biri düşünceyi ifade etmek. Sizce bir paftada nasıl olmalı?
Kafanızda ve eskizlerinizde oluşturduğunuz tasarımın görsele dökülmesi önemli bir etaptır. Eskiz çalışması ile bilgisayar görselleştirmesini eş zamanlı yürütmeye gayret ederim, böylece düşündüğüm tasarım ile gerçek boyutlu bilgisayar görselinin arasında farklılıklar doğmasına engel olmaya çalışırım. Özellikle tasarımda yakaladığım formu, anlatımı en uygun açılardan ,doğru renk ve doku değerleri ile yansıtmaya çalışırım.2D görsel anlatımın yetersiz olduğu durumlarda 3D animasyon ve ya prototip ile anlatımı desteklemeye çalışırım. Prototip özellikle tasarımın boyut ve hacimlerinin algılanmasında büyük öneme sahiptir.
Gelecek için hedeflerinizi paylaşır mısınız? Tasarım sektörünün nasıl bir yol izleyeceğini öngörüyorsunuz?
Bana göre tasarım sektörünün farklı disiplinlerdeki her kolu (endüstri,grafik,moda,mimari…) günümüzde daha büyük değere sahip ve bu değer her geçen gün artmakta. Proje sahipleri bugün, rakiplerine olan üstünlüklerinin ve müşteri memnuniyetinin farklılık ve yenilik ile oluşacağının bilincindedirler. Tasarım ile güncellenmeye yer vermeyen bir kuruluşun ayakta durabileceğine ve ya gelişebileceğine inanmamaktayım. Yenilik, farklılık, kısacası üstünlük arayan her sektörün yeni tasarım disiplinlerini doğuracağına inanıyorum.
Teberdar Gürbey’e teşekkürlerimizi sunuyoruz ve başarılarının devamını diliyoruz …
Aşağıdaki iletişim bilgilerinden kendisine ulaşabilirsiniz
- www.studiostd.com
- teberdar@gmail.com